Co może się stać jak nie zadbamy o DPF? - Bosch Car Service Starościk
Dodano: 28 mar 2022
DPF to filtr cząsteczek stałych, który doskonale znają posiadacze samochodów z silnikiem Diesla. Jego zatkanie wskutek nadmiernego gromadzenie się cząstek może być zagrożeniem dla samochodu, jak i dla jego użytkownika. Z pewnością więc nie powinno się jeździć z zatkanym filtrem i odpowiednio o niego dbać. Sprawdź, dlaczego to tak istotne.
Czemu filtr DPF musi być odpowiednio czyszczony?
DPF, czyli filtr cząsteczek stałych ma za zadanie uniemożliwienie przedostawaniu się do atmosfery szkodliwych substancji. Stanowi element układu wydechowego w silnikach diesla. Z pewnością w celu jego czyszczenia powinniśmy regularnie odwiedzać serwis samochodowy. Jazda z zatkanym filtrem DPF może prowadzić do uszkodzenia pojazdu. Jest to element bezpośrednio odpowiadający za oczyszczanie spalin. Dokonuje jednak tego mechanicznie, co sprawia, że osadzają się na nim cząsteczki sadzy oraz niepalne cząsteczki popiołu. Wraz z czasem i kilometrami, jakie przejedziemy osadów w filtrze będzie coraz więcej, o czym dowiemy się dzięki specjalnej kontrolce filtra DPF.
Gdy nasz filtr będzie zatkany, widoczne będzie, że spadną osiągi auta, pogorszenie pracy silnika i wrażenie, jakby coś odebrało mu energię. Może również dochodzić do sytuacji, że praca silnika będzie przechodzić w tryb awaryjny, nagle wzrosną obroty, a w najgorszej sytuacji dojdzie do zatarcia silnika, co będzie bardzo kosztowne w naprawie.
Jakie jeszcze mogą być konsekwencje zaniedbania DPF?
Jeśli stopniowo będzie zmniejszać się przepustowość i pojemność w filtrze cząstek stałych, to może dojść do uszkodzenia turbiny, co również będzie kosztowne i czasochłonne w naprawie. W związku z tym z pewnością lepiej jest odpowiednio dbać o filtr cząsteczek stałych. Najlepiej pamiętać o jego regularnej regeneracji w wyspecjalizowanym warsztacie. Z pewnością zwiększy to żywotność naszego auta, a także uchroni nas przez licznymi problemami i kosztami, jakie może spowodować gdy dojdzie do jego zapchania i uszkodzenia innych podzespołów w pojeździe.