Jak zadbać o uszczelki w aucie, szczególnie zimą? - Bosch Car Service Starościk
Dodano: 30 paź 2021
Uszczelki to niewielkie, lecz niezwykle ważne części karoserii samochodu. Wielu kierowców zapomina o zadbanie o nie, co może być, niestety, katastrofalne w skutkach. Zaniedbane uszczelki dają o sobie znać najczęściej zimą, dlatego dobrze jest solidnie się do niej przygotować. Jeśli chcesz wiedzieć, jak to zrobić, przeczytaj poniższy wpis.
Uszczelki wykonane są z gumy. Montuje się w drzwiach, szybach, szyberdachach. Oddzielają one kabinę auta od środowiska zewnętrznego. Chronią kokpit przed brudem, wilgocią, zimnem i hałasem. Pozwalają także na ciche zamykanie drzwi, osłaniając metalowe części przed uszkodzeniami mechanicznymi. Dzięki nim wnętrze auta jest czyste, utrzymuje ciepło, a szyby nie są zaparowane. Uszczelki osłaniają także wiele drobnych części wewnątrz auta, na przykład pedały, lewarek skrzyni biegów, podzespoły mechaniczne i elektryczne.
Trudne warunku atmosferyczne, promienie słoneczne i tlen niekorzystnie wpływają na gumę. Z biegiem czasu uszczelki mogą się odkształcać, zaczynają kruszyć się i pękać. Wewnątrz samochodu może być wtedy wyczuwalny zapach stęchlizny, co oznacza rozwój groźnych dla ludzi grzybów i pleśni. Urządzenia mechaniczne i elektryczne częściej się psują, a drzwi łatwiej przymarzają podczas ujemnych temperatur. Takie symptomy mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelek. Można je zaobserwować najczęściej zimą.
Jak wydłużyć żywotność uszczelek?
Jeśli uszczelka jest przymarznięta lub popękana, konieczna jest jej wymiana w warsztacie samochodowym. Specjalista nie tylko wymieni uszczelki na nowe, ale również zakonserwuje je odpowiednim preparatem i powie, jak pielęgnować je w ciągu roku. Najlepszym sposobem, by spowolnić zużycie gumy, jest stosowanie kosmetyków na bazie silikonu. Ważne jest, by używać ich regularnie. Inne, nieco starsze sposoby pielęgnacji gumy, to przecieranie jej benzyną ekstrakcyjną, wazeliną, gliceryną, woskiem lub specjalnym smarem do uszczelek. Mogą one jednak zostawiać tłuste ślady na powierzchniach, które dotkną uszczelek.